Klassiska raggarbilar
Raggarbilen har funnits i årtionden. De är oftast amerikanska bilar från 1950-talet till 70-talet. De skapades som en prisvärd och lättskött bil för människor utan speciellt höga inkomster. Detta gjorde att de kunde bli tillgängliga även för dem som inte hade ett allt för välbetalt jobb. Raggarbilens design faller in i kategorin amerikansk klassiker med sin enkelhet och traditionalism. En raggarbil kan anpassas för att passa de flesta förares behov; från en familj med fyra barn som vill ha mer utrymme till en ensamstående man eller kvinna som letar efter något med sportigt utseende och prestanda. Ofta gav bilarna ungdomar en möjlighet till eget utrymme, eftersom de med enkelhet kunde åka iväg på dejt eller med kompisar, och var på så sätt självständiga från sina föräldrar.
Dessa bilar anses ofta inte vara moderiktiga med dagens mått mätt, men har sin egen unika charm som många uppskattar, och detta har gjort att det fortfarande finns en dedikerad subkultur för dem.
De tidiga raggarbilarna var vanligtvis amerikanska bilar från 1950- och 1960-talen som hade importerats till Sverige under 1970- och 1980-talen när de började bli mer sällsynta i Amerika. Det finns också en del raggarbilar från andra länder, särskilt om de är sällsynta eller ovanliga bilmodeller som det inte fanns någon motsvarighet till i Sverige vid den tidpunkten. Men undantaget som bekräftar regeln är nog ändå svenska Volvo Amazon, som också kommit att bli populär bland raggare.
Här kommer några klassiska raggarbilar:
Cadillac Coupe de Ville
De äldre modellerna av Cadillacs Coupe De Ville är en klassiker inom raggarbilar. De började tillverkas 1958. Cadillac Coupe De Ville var en lyxbil med en elegant exteriör och en rymlig interiör, men den hade också ett såkallat “ragtop”-tak som kunde användas eller dras in vid behov.
De första modellerna från 1950-talet är särskilt eftertraktade idag eftersom de har samma fantastiska utseende som en klassisk raggarbil ofta avbildas med.
Chevrolet Bel Air
Chevrolet Bel Air med ragtop är kanske den mest ikoniska raggarbilen i Sverige. De första ragtopbilarna tillverkades mellan 1955 och 1959, så de är särskilt intressanta att titta på idag eftersom det är en typ av bil som tillverkades innan vad man skulle kalla en riktig ragtopbil hade dykt upp på marknaden.
Ford Fairlane 500 Skyliner
Ford Fairlane 500 är en relativt stor raggarbil. Den tillverkades mellan 1957 och 1959, så dess design återspeglar den tidens förändrade smak.
Volvo Amazon
Den klassiska Volvo Amazon-modellen är särskilt eftertraktad, och det är en cabriolet-version som många raggare drömmer om. Den tillverkades mellan 1956 och 1972, vilket gör att dess design är mycket modern även idag. De är en av få tidiga raggarbilar som har bilbälte i framsätet, vilket gör den till en säkrare raggarbil än man först kan tro.
Ford Crown Victoria
Crown Victoria Började sin tillverkning 1955. De är eftersökta som raggarbilar eftersom de länge haft en hög status. De var Fords lyxvariant av Fairlane, som vi nämnt ovan. Detta gjorde den extra lyxig eftersom den tydligt visade förarens status.
Cadillac Fleetwood
Fleetwood är en mycket senare modell av raggarbilar än de vi nämnt tidigare. Cadillac fleetwood startade sin produktion så sent som 1976. Detta gjorde att den blev en stor del av den senare raggarkulturen på 70-talet.
Som svensk är det lätt att bli av de raggarbilar som importerats till vårt land på 1970- och 1980-talen. Dessa fordon blir alltmer sällsynta i takt med att de åldras eller förstörs bortom all reparation, men det finns fortfarande en stor skara anhängare för dessa gamla veteranbilar. Vet du vilken din favoritraggarbil från den tiden är?